mail
home
 
Project Form
 
 

Anagrafica progetto

Project number 06/11
Year 2011
Organisation Fondazione Aldini Valeriani

Title Europass Language Passport Dissemination Tools Network
Acronym elp-DESK

TYPE OF ORGANISATION:

Training centre
Company
Language school
Trade union
Employers association
Local body
University
School
Other  


ADDRESS ORGANISATION:


Street Via Bassanelli , 9/11 City Bologna Noth/Centre/South
Postal Code 40129 Region Emilia Romagna  

Telephone 1 +39/051 4151911 fax 1 ++39/051 4151920
Telephone 2 fax 2
Telephone 3 Website http://www.fav.it
email 1 mike.hammersley@fav.it email 2


sintesi italiano

L’obiettivo principale del progetto elp-DESK è quello di sviluppare approcci e risorse con i quali promuovere e divulgare il Passaporto Europeo delle Lingue (PEL) come uno “standard”, in grado di descrivere e dare una rappresentazione efficace delle effettive competenze ed esperienze linguistiche degli individui. Attraverso il PEL, si possono descrivere le capacità linguistiche usando una scala basata sul Quadro Comune di Riferimento per le Lingue (livelli A1-C2), indicando non solo le certificazioni formali, ma anche le esperienze e competenze acquisite attraverso l’apprendimento informale e non formale (ad esempio, lavori o studi all’estero, autoapprendimento, contatti sociali). In particolare, le attività del progetto sono indirizzate ai giovani che stanno completando la loro educazione e cercano di inserirsi nel mondo del lavoro, così come a tutti che vogliono presentare una vista completa della loro preparazione linguistica. Inoltre, il PEL è rilevante per tutti i settori professionali e contesti formativi nei quali è richiesta la valutazione delle competenze linguistiche. Dopo un’analisi della attuale conoscenza ed utilizzo del PEL all’interno di vari gruppi di utenti, il progetto ha sviluppato diversi strumenti innovativi per promuovere una sostanziale implementazione più estesa del Passaporto sia nella formazione che negli ambienti di business (reclutamento e audit linguistico). Si spera che il PEL possa diventare un benchmark riconosciuto per presentare le competenze linguistiche in un formato elettronico moderno e con ciò migliorare il riconoscimento di tutti i metodi di apprendimento, insegnamento e di valutazione delle lingue. Lo sviluppo Il progetto elp-DESK è stato svolto da un partenariato internazionale di 8 organizzazioni, ciascuna coinvolta nel settore dell’educazione e specializzata in competenze diversificate. Dopo aver appurato che la conoscenza del PEL continua ad essere limitata tra tutti i gruppi di utenti, e che i lavoratori e le imprese sono molto reticenti riguardo alle modalità di valutazione delle competenze non formali, il partenariato ha identificato una serie di risorse e metodologie che potrebbero essere utili per accrescere la conoscenza del PEL. E’ stata ricercata in special modo l’integrazione con i modelli di “portfolio”, attraverso i quali gli utenti possono dare una rappresentazione articolata ed aggiornata della loro esperienza, e sono stati progettati, prototipizzati e sviluppati nuovi strumenti software e hardware per favorire ed incoraggiarne un uso molto più ampio. È stato quindi preparato del materiale promozionale tra cui un video e una animazione con le istruzioni sull’PEL, che sono state diffuse tramite web. Sono stati inoltre organizzati eventi in tutta Europa destinati a pubblici diversi al fine di disseminare sia gli esiti del progetto che i prodotti da esso sviluppati. La ricaduta Per promuovere l’uso ed il riconoscimento del PEL, il progetto elp-DESK ha sviluppato una serie di prodotti di supporto: 1) un sito internet dedicato (www.elp-desk.eu) e un video promozionale 2) due applicazioni on-line indirizzate a target group specifici (giovani e studenti/adulti) per facilitare la compilazione elettronica del PEL; 3) una applicazione su USB, che aggiunge un modello “portfolio” al PEL di base, così da consentire agli utenti di preparare e salvare le concrete evidenze delle loro competenze linguistiche (in file di testo, audio, video, ecc.); 4) una applicazione per l’i-phone con la quale gli utenti possono completare e aggiornare il proprio PEL su un dispositivo mobile In particolare, la ricaduta del progetto si può avere nella possibilità di promuovere integrazioni tra apprendimento formale ed informale, nella maggiore predisposizione e fiducia nei sistemi di auto-valutazione ed una cultura di “portfolio”, che offre metodi convincenti per registrare le esperienze linguistiche in un modo di facilissima comprensione. Un maggior riconoscimento del PEL può sicuramente essere utile per incoraggiare l’apprendimento linguistico, così come un sistema per documentare, a livello, europeo tutte le esperienze e le qualifiche può aumentare la mobilità transnazionale al vantaggio del mercato del lavoro. In futuro il PEL potrebbe servire come un modello iniziale per lo sviluppo di un Passaporto Europeo delle Competenze che utilizzi un approccio similare per presentare altre soft skills oltre che quelle linguistiche.


sintesi inglese

The principal objective of the elp-DESK project is to develop approaches and resources with which to promote and disseminate the Europass Language Passport (ELP) as a standard, recognised and effective means of presenting and substantiating individual linguistic competence and experience. With the ELP, individuals can describe their language ability using a six-step scale based on the Common European Framework of Reference for Languages (levels A1-C2), and indicate not only formal, examination qualifications, but also experience and expertise gained through non-formal or informal learning (e.g. work and/or study abroad, self learning, social contacts). In particular, the project activities are addressed to young people completing their education and seeking to enter the world of work, as well as to all individuals wishing to present a full picture of their language expertise. Moreover, the ELP is relevant for all professional sectors and training environments in which a recognised and easily understood indication of linguistic competence is required. Following an analysis of the current awareness and use of the ELP among various user groups, the project has developed a number of innovative products to promote a wider implementation of the Passport both in language teaching and training and in business contexts (recruiting and language auditing). It is hoped that the ELP may become a recognised benchmark to present linguistic competence in a modern electronic form, so enhancing the recognition of all forms of language learning, training and qualification. The elp-DESK project was undertaken by an international group of eight organisations involved either in education activities or offering specific competences. Having identified that knowledge of the Europass Language Passport continues to be limited across all target groups, while businesses, in particular, remain extremely reticent with regards non-formal forms of skills assessment, the project partnership identified a series of resources and methodologies that might serve to raise awareness of the ELP. Specifically, the integration of ‘portfolio’ models, whereby users can present concrete proof of their actual expertise, was investigated, and innovative new software and hardware to facilitate and encourage the wider use of the ELP was designed, prototyped and developed. Promotional material, including an instructional video and animation, was prepared and distributed through the project web-site. Finally, a programme of dedicated events across Europe was organised for various audiences and stakeholders to disseminate both the ELP and the project outcomes and deliverables. To promote the use and recognition of the ELP, the elp-DESK project has developed a range of support products: 1) a dedicated web-site (www.elp-desk.eu) and promotional video; 2) two on-line applications for specific target groups (young students and adults) to facilitate the computer-based completion of the Passport; 3) a USB-stick based application which adds typical ‘portfolio’ characteristics to the basic Passport, so allowing users to prepare and save concrete evidence of their language performance (in text, audio, video form, etc.); 4) an Apple approved i-phone application with which users can complete and update a Europass Language Passport on the mobile device. It is hoped that the project might help to promote greater integration between formal and informal learning, as well as greater acceptance and trust in self-assessment systems and a ‘portfolio’ culture that offers convincing means to present linguistic expertise in an easy-to-understand manner. Greater recognition of the ELP can certainly encourage language learning, just as a European system to document experience and qualification can stimulate trans-national mobility to the advantage of the employment market. In future, the ELP could serve as an initial model for the proposed development of a European Skills Passport which would use a similar approach to record and present other ‘soft’ skills in addition to language competence.



EUROPEAN LANGUAGES:

Bulgarian Irish Romanian
Czech Italian Slovak
Danish Latvian Slovene
Estonian Lithuanian Spanish
Finnish Maltese Swedish
French Dutch German
Greek Polish Hungarian
English Portuguese    

NON-EUROPEAN LANGUAGES:

Chinese Japanese
Turkish Russian
Other      

LEVELS OF LANGUAGE SKILL (CEFR):

A1 (Breakthrough) ok
A2 (Waystage) ok
B1 (Threshold) ok
B2 (Vantage) ok
C1 (Efficiency) ok
C2 (Mastery) ok

Remarks Si noti che il progetto non fa espresso riferimento ad una lingua specifica poiché è applicabile a tutte le lingue ufficiali dell'UE


LANGUAGE AND INTERCULTURAL SKILLS:

Reading ok
Writing ok
Listening ok
Speaking ok
Interpersonal relationship skills
Communication skills
Inter-cultural skills
Nonverbal communication skills
Other  

Remarks Apprendimento in contesti non formali e informali. Lo strumento è utile per tutte le competenze

LANGUAGE CONTENT:

General language
Sectoral/vocationally oriented language
Cultural contents
Other  
Remarks Il progetto è finalizzato all'utilizzo del Passaporto Europeo delle Lingue (PEL)

TEACHING METHODS:

CLIL
Distance learning
Distance learning supported by online tutor
Classroom training
Blended learning
Cooperative learning
Other  

Remarks


USERS:

Students ok
Apprentices/trainees
Employed
Unemployed
Person seeking first job
Immigrants
Teachers/trainers
Other  

Remarks Tutti gli individui oltre i 16 anni possono utilizzare tale strumento

PROFESSIONAL SECTOR:

Sector 1
Sector 2
Sector 3
Other  

Remarks

ADDITIONAL OPPORTUNITIES:

Apprenticeship in Italian company
Apprenticeship in foreign company
Training/educational exchange - Italian environment
Training/educational exchange - foreign environment
Other  

Remarks


EUROPEAN AND/OR NATIONAL FUNDING:

Leonardo da Vinci Programme
Action of Leonardo da Vinci Programme
Socrates Programme
Erasmus Programme
Comenius Programme
Grundtvig Programme
Youth in Action Programme
Equal Initiative
European Social Fund
Local/regional initiatives
Private funding
Own funding
Other  

Remarks

PROJECT INNOVATIVE ASPECTS:

Planning
Content ok
Technologies
Teaching methods ok
Language
Users
Learning environment
Skills developped
Other  

Remarks

LANGUAGE CERTIFICATIONS:

Certificate of participation to the course
Europass Language Passport
Other  

Remarks


EUROPEAN PRIORITIES:

Development of a language-friendly environment (2003)
Awareness-raising activities for language learning (2003)
Adult language learning within adult education and / or continuous vocational training paths (2004)
Awareness-raising activities for local, regional and national actors in the field of adult language learning (2004)
Content and Language Integrated learning (CLIL) (2005)
Initial and in service language teacher training (2006-2007)
Diversification of the languages on offer (2006-2007)
Inter-cultural dialogue (2008-2009)
Languages and business (2008-2009)
Language learning in the community (2010-2011)
Language skills as a preparation for work (2010-2011) ok

Remarks

NATIONAL PRIORITIES:

Improvement of teaching methods and materials addressed to adults (2008-2009)
Attention to adults and employed for competitiveness (2008)
Attention to adults and employed for placement, retention and progression in the labor market (2009)
Language learning for placement of young people in the labor market and transnational mobility (2010-2011) ok
Language learning for retention and progression of adults in the labor market (2010-2011)
Languages as key competences to tackle the economic and employment crisis (2011)

Remarks


PRODUCTS/TEACHING MATERIALS:

Typology
Training path
Handbook for teachers/trainers
Handbook for students
Workbook
Glossary
Test
Authentic material
Multimedia package
Other  
Specification field "other"  
Remarks

Supports
Paper
CD-Rom
DVD/DIVX
Website ok
Audiovuisual
Other  
Specification field "other"  
Remarks