mail
home
 
Project Form
 
 

Anagrafica progetto

Project number 7814/04
Year 2004
Organisation Scuola Media Statale "G. Macherione"

Title Babele non abita più qui
Acronym

TYPE OF ORGANISATION:

Training centre
Company
Language school
Trade union
Employers association
Local body
University
School
ok
Other  


ADDRESS ORGANISATION:


Street Viale Don Minzoni, 66 City Giarre (CT) Noth/Centre/South
Postal Code 95014 Region Sicilia  

Telephone 1 095 931031 fax 1 095 7797017
Telephone 2 fax 2
Telephone 3 Website www.smsmacherione.it
email 1 mariagrazia.sena@istruzione.it email 2


sintesi italiano

L’idea progettuale parte dal desiderio, espresso dalle famiglie degli allievi, di incrementare le competenze linguistiche dei loro figli, anche in considerazione della vocazione ad incrementare lo sviluppo turistico della città di Giarre. Un’attenta riflessione è inoltre scaturita dalla considerazione del fatto che, per lo sviluppo di una identità europea, occorre affrontare con priorità il problema dell’apprendimento delle lingue comunitarie e che lo studio della lingua inglese, sic et simpliciter, non basta a risolvere i problemi della comunicazione tra i cittadini europei. Sulla base di tali considerazioni, i docenti della scuola “Macherione” hanno pensato di attivare un’esperienza di intercomprensione che consentisse ad alunni con competenze linguistiche in due lingue romanze (L1, L2) di acquisire, attraverso processi di transfer, competenze in una terza lingua romanza (L3), limitatamente alla comprensione. La scuola ha pensato che gli alunni, sfruttando le competenze già acquisite in una lingua romanza nonché il possesso della linguamadre, potessero essere in grado di trasferire processi cognitivi, conoscenze, esperienze e abilità da una lingua all’altra. L’obiettivo è quello di farli pervenire a un metodo di lavoro spendibile in altri contesti linguistici e, in generale, nella quotidiana esperienza della realtà, attraverso lo sviluppo di opportune strategie di comprensione che portino allo sfruttamento delle somiglianze e del già noto, mediante la messa a disposizione di regole di passaggio da una lingua all’altra. L’iter didattico ha mirato al raggiungimento, da parte degli allievi, di obiettivi specifici, come la comprensione della lingua target, e più in generale formativi, quali: • sviluppare una coscienza di cittadino europeo; • sviluppare la curiosità e il gusto delle lingue; • ritrovare le radici comuni che rendono simili i popoli europei; • sviluppare la capacità di affrontare e superare le difficoltà dell’ignoto; • agevolare la comunicazione interlinguistica; • creare una coscienza multiculturale.


sintesi inglese

This project aims at satisfing the need of improved linguistic skills for the students. The main objectives are: • development of linguistic competence; • development of communicative competence; • improved awareness as a European citizen; • linguistic and cultural enrichment; • creation of a multicultural awareness.



EUROPEAN LANGUAGES:

Bulgarian Irish Romanian
Czech Italian ok Slovak
Danish Latvian Slovene
Estonian Lithuanian Spanish ok
Finnish Maltese Swedish
French ok Dutch German
Greek Polish Hungarian
English Portuguese    

NON-EUROPEAN LANGUAGES:

Chinese Japanese
Turkish Russian
Other      

LEVELS OF LANGUAGE SKILL (CEFR):

A1 (Breakthrough) ok
A2 (Waystage)
B1 (Threshold)
B2 (Vantage)
C1 (Efficiency)
C2 (Mastery)

Remarks


LANGUAGE AND INTERCULTURAL SKILLS:

Reading
Writing
Listening ok
Speaking ok
Interpersonal relationship skills ok
Communication skills ok
Inter-cultural skills
Nonverbal communication skills
Other  

Remarks

LANGUAGE CONTENT:

General language ok
Sectoral/vocationally oriented language ok
Cultural contents
Other  
Remarks

TEACHING METHODS:

CLIL
Distance learning
Distance learning supported by online tutor
Classroom training ok
Blended learning
Cooperative learning ok
Other  

Remarks


USERS:

Students ok
Apprentices/trainees
Employed
Unemployed
Person seeking first job
Immigrants
Teachers/trainers
Other  

Remarks Studenti di scuola secondaria di primo grado

PROFESSIONAL SECTOR:

Sector 1
Sector 2
Sector 3
Other  

Remarks

ADDITIONAL OPPORTUNITIES:

Apprenticeship in Italian company
Apprenticeship in foreign company
Training/educational exchange - Italian environment
Training/educational exchange - foreign environment
Other  

Remarks


EUROPEAN AND/OR NATIONAL FUNDING:

Leonardo da Vinci Programme
Action of Leonardo da Vinci Programme
Socrates Programme
Erasmus Programme
Comenius Programme
Grundtvig Programme
Youth in Action Programme
Equal Initiative
European Social Fund
Local/regional initiatives
Private funding
Own funding
Other  

Remarks

PROJECT INNOVATIVE ASPECTS:

Planning
Content
Technologies ok
Teaching methods ok
Language
Users
Learning environment
Skills developped ok
Other  

Remarks

LANGUAGE CERTIFICATIONS:

Certificate of participation to the course
Europass Language Passport
Other  

Remarks


EUROPEAN PRIORITIES:

Development of a language-friendly environment (2003)
Awareness-raising activities for language learning (2003)
Adult language learning within adult education and / or continuous vocational training paths (2004) ok
Awareness-raising activities for local, regional and national actors in the field of adult language learning (2004) ok
Content and Language Integrated learning (CLIL) (2005)
Initial and in service language teacher training (2006-2007)
Diversification of the languages on offer (2006-2007)
Inter-cultural dialogue (2008-2009)
Languages and business (2008-2009)
Language learning in the community (2010-2011)
Language skills as a preparation for work (2010-2011)

Remarks

NATIONAL PRIORITIES:

Improvement of teaching methods and materials addressed to adults (2008-2009)
Attention to adults and employed for competitiveness (2008)
Attention to adults and employed for placement, retention and progression in the labor market (2009)
Language learning for placement of young people in the labor market and transnational mobility (2010-2011)
Language learning for retention and progression of adults in the labor market (2010-2011)
Languages as key competences to tackle the economic and employment crisis (2011)

Remarks


PRODUCTS/TEACHING MATERIALS:

Typology
Training path
Handbook for teachers/trainers
Handbook for students
Workbook
Glossary
Test
Authentic material ok
Multimedia package
Other  
Specification field "other"  
Remarks

Supports
Paper
CD-Rom ok
DVD/DIVX
Website
Audiovuisual
Other  
Specification field "other"  
Remarks