mail
home
 
Project Form
 
 

Anagrafica progetto

Project number 7758/04
Year 2004
Organisation Consorzio FIS'D - Formazione Integrata Superiore del Design

Title Digital Campus
Acronym

TYPE OF ORGANISATION:

Training centre
Company
Language school
Trade union
Employers association
Local body
University
School
Other  


ADDRESS ORGANISATION:


Street Via Conti Falluc, 70/A City Catanzaro Noth/Centre/South
Postal Code 88060 Region Calabria  

Telephone 1 0961 769629 fax 1 0961 760084
Telephone 2 fax 2
Telephone 3 Website www.imed.edu
email 1 segreteria@imed.edu email 2


sintesi italiano

Il progetto è localizzato in Calabria, regione nella quale il mercato del lavoro è caratterizzato in modo spiccato da un basso tasso di partecipazione e di creazione di nuovi posti di lavoro ed è profondamente segmentato sia dal punto di vista del sesso che delle fasce d’età. Il progetto Digital Campus interviene sullo sviluppo di nuovi approcci per contrastare la segregazione verticale e orizzontale nel mercato del lavoro e promuovere percorsi di carriera nell’ottica di genere, con particolare attenzione rivolta al rapporto donne, nuove tecnologie e ambiti tecnico-scientifici. A tal scopo, è prevista la realizzazione di una serie di attività che perseguono le specificità regionali calabresi di: • promozione di attività di ricerca, studio e rilevazione fabbisogni, mappatura delle competenze di genere e analisi di organigrammi; • interventi per favorire il ripristino di carriera per donne adulte che hanno interrotto il lavoro per esigenze di cura familiare, con un’ottica di sistema, che rispetto alla politiche regionali ordinarie, si sostanzia nell’investire contemporaneamente il versante formativo, culturale, sperimentale ed occupazionale del mondo del lavoro e della società civile. Infine il progetto come valore aggiunto complessivo, realizza il passaggio di intervento dalla tradizionale ottica women-centered all’ottica genter-centred, sperimentando politiche per le pari opportunità rivolte a donne e uomini. Il progetto è rivolto a diverse tipologie di persone, ad esempio a coloro che hanno un rapporto di lavoro autonomo (artigiani, liberi professionisti, ecc.) ma anche a persone che lavorano nelle pubbliche amministrazioni (impiegati, insegnanti, tecnici, ecc.). Gli obiettivi specifici che il progetto intende raggiungere si concretizzano in: • consolidare la competenza linguistica, attraverso lo sviluppo delle conoscenze, delle capacità e dei comportamenti comunicativi al fine di consentire un approccio autonomo ai diversi contesti relazionali caratterizzanti la vita quotidiana; • utilizzare l’inglese come linguaggio tecnico generale, come codice d’accesso al mercato del lavoro “globale” attraverso i suoi diversi ambiti lessicali (giuridico, economico, sociale, ecc.) e settoriali, come codice specialistico per la comprensione e la produzione di testi in ambito professionale.


sintesi inglese

DIGITAL CAMPUS is designed, specifically for language training long and short-term courses, whose aim is to improve the level of language knowledge and digital technologies in order to standardise the European levels. The linguistic objective of this project is the use of English as a technical language.



EUROPEAN LANGUAGES:

Bulgarian Irish Romanian
Czech Italian ok Slovak
Danish Latvian Slovene
Estonian Lithuanian Spanish
Finnish Maltese Swedish
French Dutch German
Greek Polish Hungarian
English ok Portuguese    

NON-EUROPEAN LANGUAGES:

Chinese Japanese
Turkish Russian
Other      

LEVELS OF LANGUAGE SKILL (CEFR):

A1 (Breakthrough) ok
A2 (Waystage)
B1 (Threshold) ok
B2 (Vantage)
C1 (Efficiency)
C2 (Mastery)

Remarks


LANGUAGE AND INTERCULTURAL SKILLS:

Reading ok
Writing ok
Listening ok
Speaking ok
Interpersonal relationship skills ok
Communication skills ok
Inter-cultural skills
Nonverbal communication skills
Other  

Remarks

LANGUAGE CONTENT:

General language
Sectoral/vocationally oriented language ok
Cultural contents
Other  
Remarks

TEACHING METHODS:

CLIL
Distance learning
Distance learning supported by online tutor
Classroom training
Blended learning
Cooperative learning
Other  

Remarks (non specificate)


USERS:

Students
Apprentices/trainees
Employed
Unemployed
Person seeking first job
Immigrants
Teachers/trainers
Other  

Remarks Utenza variegata per professione ed età (anche se principalmente adulta)

PROFESSIONAL SECTOR:

Sector 1
Sector 2
Sector 3
Other  

Remarks

ADDITIONAL OPPORTUNITIES:

Apprenticeship in Italian company
Apprenticeship in foreign company
Training/educational exchange - Italian environment
Training/educational exchange - foreign environment
Other  

Remarks


EUROPEAN AND/OR NATIONAL FUNDING:

Leonardo da Vinci Programme
Action of Leonardo da Vinci Programme
Socrates Programme
Erasmus Programme
Comenius Programme
Grundtvig Programme
Youth in Action Programme
Equal Initiative
European Social Fund
Local/regional initiatives
Private funding
Own funding
Other  

Remarks

PROJECT INNOVATIVE ASPECTS:

Planning ok
Content ok
Technologies ok
Teaching methods
Language
Users ok
Learning environment
Skills developped
Other  

Remarks Progettazione: flessibilità, integrazione di soggetti rappresentativi di mondi diversi ma complementari

LANGUAGE CERTIFICATIONS:

Certificate of participation to the course
Europass Language Passport
Other  

Remarks


EUROPEAN PRIORITIES:

Development of a language-friendly environment (2003)
Awareness-raising activities for language learning (2003)
Adult language learning within adult education and / or continuous vocational training paths (2004) ok
Awareness-raising activities for local, regional and national actors in the field of adult language learning (2004) ok
Content and Language Integrated learning (CLIL) (2005)
Initial and in service language teacher training (2006-2007)
Diversification of the languages on offer (2006-2007)
Inter-cultural dialogue (2008-2009)
Languages and business (2008-2009)
Language learning in the community (2010-2011)
Language skills as a preparation for work (2010-2011)

Remarks

NATIONAL PRIORITIES:

Improvement of teaching methods and materials addressed to adults (2008-2009)
Attention to adults and employed for competitiveness (2008)
Attention to adults and employed for placement, retention and progression in the labor market (2009)
Language learning for placement of young people in the labor market and transnational mobility (2010-2011)
Language learning for retention and progression of adults in the labor market (2010-2011)
Languages as key competences to tackle the economic and employment crisis (2011)

Remarks


PRODUCTS/TEACHING MATERIALS:

Typology
Training path
Handbook for teachers/trainers
Handbook for students
Workbook
Glossary
Test
Authentic material
Multimedia package
Other  
Specification field "other"  
Remarks

Supports
Paper
CD-Rom
DVD/DIVX
Website
Audiovuisual
Other  
Specification field "other"  
Remarks