mail
home
 
Project Form
 
 

Anagrafica progetto

Project number 7754/04
Year 2004
Organisation Scuola Internazionale Europea Statale "Altiero Spinelli"

Title Lingua Uno
Acronym

TYPE OF ORGANISATION:

Training centre
Company
Language school
Trade union
Employers association
Local body
University
School
ok
Other  


ADDRESS ORGANISATION:


Street via Figlie dei Militari, 25 City Torino Noth/Centre/South
Postal Code 10131 Region Piemonte  

Telephone 1 011 8399552 fax 1 011 8399561
Telephone 2 fax 2
Telephone 3 Website www.istitutoaltierospinelli.eu
email 1 segreteria@istitutoaltierospinelli.eu email 2


sintesi italiano

Il progetto della Scuola Internazionale Europea Statale “Altiero Spinelli” risponde, sul piano educativo e formativo alla spiccata “vocazione internazionale” della città di Torino. La Scuola “Altiero Spinelli”, un istituto comprensivo (scuola primaria, secondaria di primo e di secondo grado), è caratterizzata da aspetti fortemente innovativi, rispetto al contesto nazionale, quali: • la capacità di accogliere studenti di madrelingua non italiana, fornendo loro la concreta possibilità di approfondire lo studio della lingua e della cultura del paese d’origine, grazie alla collaborazione di consulenti professionali di madrelingua inglese, francese e tedesca; • gli insegnamenti curricolari impartiti in lingua veicolare, già dalla scuola primaria, che consentono di perseguire obiettivi non solo di competenza linguistica ma anche di formazione interculturale; • la flessibilità dei percorsi formativi (la possibilità di scegliere alcune discipline e di “costruire” il proprio piano di studi, al liceo). La Scuola “A. Spinelli” si è caratterizzata sempre più come scuola per la formazione culturale e linguistica del cittadino europeo, dove la lingua viene proposta non come un semplice contenitore di significati, ma come espressione di una visione del mondo, articolata nelle forme di identità culturali differenti. L’esperienza comparativa tra diverse culture permette un’educazione completa e capace di rapportarsi alla complessità e alla varietà della realtà contemporanea, ponendo le premesse per la creazione di un’autentica coscienza europea, percepita non solo come appartenenza anagrafica, ma come condivisione di comuni matrici etico-civili. Il progetto è finalizzato a: facilitare l’inserimento di allievi stranieri nel sistema educativo italiano, garantendo loro il potenziamento nella padronanza linguistica della lingua madre; • sviluppare ed arricchire il patrimonio linguistico degli allievi bilingue; • permettere il reinserimento di allievi stranieri nella scuola d’origine, senza detrimento al loro percorso formativo; • favorire l’integrazione culturale attraverso uno scambio quotidiano di esperienza tra allievi di nazionalità diversa, in un rapporto di reciprocità; • avviare percorsi didattici attraverso l’utilizzo di lingue veicolari diverse dall’italiano.


sintesi inglese

The project of the International European State School “Altiero Spinelli” is the result of the collaboration between the town of Torino and the Ministry of Education and Research. The main objective of the school is the cultural and linguistic training of the European citizen, characterized by the development of some fundamental topics: the human rights, Europe, linguistic education, cultural competences of the literary and scientific areas.



EUROPEAN LANGUAGES:

Bulgarian Irish Romanian
Czech Italian ok Slovak
Danish Latvian Slovene
Estonian Lithuanian Spanish
Finnish Maltese Swedish
French ok Dutch German ok
Greek Polish Hungarian
English ok Portuguese    

NON-EUROPEAN LANGUAGES:

Chinese Japanese
Turkish Russian
Other      

LEVELS OF LANGUAGE SKILL (CEFR):

A1 (Breakthrough) ok
A2 (Waystage)
B1 (Threshold) ok
B2 (Vantage)
C1 (Efficiency) ok
C2 (Mastery)

Remarks


LANGUAGE AND INTERCULTURAL SKILLS:

Reading ok
Writing ok
Listening ok
Speaking ok
Interpersonal relationship skills ok
Communication skills ok
Inter-cultural skills
Nonverbal communication skills
Other  

Remarks

LANGUAGE CONTENT:

General language
Sectoral/vocationally oriented language ok
Cultural contents
Other  
Remarks

TEACHING METHODS:

CLIL ok
Distance learning
Distance learning supported by online tutor
Classroom training
Blended learning
Cooperative learning ok
Other  

Remarks


USERS:

Students ok
Apprentices/trainees
Employed
Unemployed
Person seeking first job
Immigrants
Teachers/trainers
Other  

Remarks Studenti di scuola primaria, secondaria di primo e di secondo grado, di nazionalità italiana e straniera

PROFESSIONAL SECTOR:

Sector 1
Sector 2
Sector 3
Other  

Remarks

ADDITIONAL OPPORTUNITIES:

Apprenticeship in Italian company
Apprenticeship in foreign company
Training/educational exchange - Italian environment
Training/educational exchange - foreign environment
Other  

Remarks


EUROPEAN AND/OR NATIONAL FUNDING:

Leonardo da Vinci Programme
Action of Leonardo da Vinci Programme
Socrates Programme
Erasmus Programme
Comenius Programme
Grundtvig Programme
Youth in Action Programme
Equal Initiative
European Social Fund
Local/regional initiatives
Private funding
Own funding
Other  

Remarks

PROJECT INNOVATIVE ASPECTS:

Planning ok
Content ok
Technologies ok
Teaching methods ok
Language
Users
Learning environment
Skills developped
Other  

Remarks Progettazione: collaborazione tra docenti italiani e consulenti di madrelingua straniera, flessibilità, modularità Contenuto: dimensione europea Tecnologie: uso di laboratorio multimediale

LANGUAGE CERTIFICATIONS:

Certificate of participation to the course
Europass Language Passport
Other  

Remarks


EUROPEAN PRIORITIES:

Development of a language-friendly environment (2003)
Awareness-raising activities for language learning (2003)
Adult language learning within adult education and / or continuous vocational training paths (2004) ok
Awareness-raising activities for local, regional and national actors in the field of adult language learning (2004) ok
Content and Language Integrated learning (CLIL) (2005)
Initial and in service language teacher training (2006-2007)
Diversification of the languages on offer (2006-2007)
Inter-cultural dialogue (2008-2009)
Languages and business (2008-2009)
Language learning in the community (2010-2011)
Language skills as a preparation for work (2010-2011)

Remarks

NATIONAL PRIORITIES:

Improvement of teaching methods and materials addressed to adults (2008-2009)
Attention to adults and employed for competitiveness (2008)
Attention to adults and employed for placement, retention and progression in the labor market (2009)
Language learning for placement of young people in the labor market and transnational mobility (2010-2011)
Language learning for retention and progression of adults in the labor market (2010-2011)
Languages as key competences to tackle the economic and employment crisis (2011)

Remarks


PRODUCTS/TEACHING MATERIALS:

Typology
Training path
Handbook for teachers/trainers
Handbook for students
Workbook
Glossary
Test
Authentic material
Multimedia package
Other  
Specification field "other"  
Remarks

Supports
Paper
CD-Rom
DVD/DIVX
Website
Audiovuisual
Other  
Specification field "other"  
Remarks