mail
home
 
Project Form
 
 

Anagrafica progetto

Project number 7698/05
Year 2005
Organisation Scuola Internazionale Europea Statale "Altiero Spinelli"

Title Laboratorio Teatrale
Acronym

TYPE OF ORGANISATION:

Training centre
Company
Language school
Trade union
Employers association
Local body
University
School
ok
Other  


ADDRESS ORGANISATION:


Street Via Figlie dei Militari,25 City Torino Noth/Centre/South
Postal Code 10131 Region Piemonte  

Telephone 1 011 8399552 fax 1 011 8399561
Telephone 2 fax 2
Telephone 3 Website www.istitutoaltierospinelli.eu
email 1 segreteria@istitutoaltierospinelli.eu email 2


sintesi italiano

Il progetto è inserito nel contesto di riferimento della Scuola Internazionale Europea Statale “Altiero Spinelli” che si propone di essere centro di impulso culturale finalizzato a formare e consolidare una coscienza e uno spirito di cittadinanza europei in collaborazione con altre istituzioni culturali ed educative del territorio. Peculiarità della Scuola è la presenza significativa di un’utenza di madrelingua non italiana e di una docenza integrata da consulenti professionali di madrelingua inglese, francese, tedesca, in grado di veicolare insegnamenti curricolari con obiettivi non solo di competenza linguistica ma di formazione interculturale. Il progetto del Laboratorio teatrale coniuga aspetti artistico-espressivi (realizzazione di uno spettacolo teatrale) con bisogni di conoscenza (un approccio non convenzionale alla storia europea, utilizzazione delle lingue straniere come strumento espressivo e di accostamento “non mediato” agli avvenimenti oggetto della drammatizzazione). L’idea progettuale si basa, per le lingue straniere, sull’esigenza di approccio alla lingua come strumento di comunicazione/espressivo, nel contesto del laboratorio teatrale e dell’azione drammaturgica, e sull’utilizzazione delle conoscenze possedute dagli allievi per promuovere la lettura di documenti in lingua originale. Quanto alla storia, l’accostamento alla recente storia europea e nazionale è condotto attraverso una pluralità di fonti (le testimonianze, i diari, le interviste, le cronache, i giornali, i proclami, i volantini, i filmati…); le modalità di lavoro risultano coinvolgenti e motivanti per gli studenti, impegnati nella fase della ricerca dei documenti e nella realizzazione drammaturgica. Si evidenzia inoltre la funzione catalizzatrice del laboratorio teatrale, che ha permesso a molti docenti e studenti di dare il loro contributo alla realizzazione dell’evento e ha consentito un dialogo “allargato” (docenti di discipline diverse; studenti di madrelingua straniera e non; soggetti differenti: enti pubblici, istituti di cultura, associazioni…). L’attività ha permesso poi di valorizzare le abilità acquisite dagli studenti (madrelingua straniera e non); ha inoltre dato spazio a dimensioni culturali (la lingua polacca) che fanno parte del “patrimonio” personale degli studenti.


sintesi inglese

The “Drama workshop” project merges artistic expressive aspects (production of a play) with knowledge needs (a non-conventional approach to European history; the use of foreign languages as an instrument of expression and “non-mediated” approach to the events dealt with in the dramatisation). On the occasion of the 60th anniversary of the liberation, the drama workshop presented the play “È fatto giorno” which commemorated some of the main events of Italy’s Liberation using the various Italian dialects and several foreign languages (French, German, English and Polish), thus contributing to re-creating the atmosphere of that age.



EUROPEAN LANGUAGES:

Bulgarian Irish Romanian
Czech Italian Slovak
Danish Latvian Slovene
Estonian Lithuanian Spanish
Finnish Maltese Swedish
French ok Dutch German ok
Greek Polish ok Hungarian
English ok Portuguese    

NON-EUROPEAN LANGUAGES:

Chinese Japanese
Turkish Russian
Other      

LEVELS OF LANGUAGE SKILL (CEFR):

A1 (Breakthrough)
A2 (Waystage)
B1 (Threshold) ok
B2 (Vantage)
C1 (Efficiency) ok
C2 (Mastery)

Remarks


LANGUAGE AND INTERCULTURAL SKILLS:

Reading
Writing
Listening ok
Speaking ok
Interpersonal relationship skills ok
Communication skills
Inter-cultural skills
Nonverbal communication skills
Other  

Remarks

LANGUAGE CONTENT:

General language ok
Sectoral/vocationally oriented language ok
Cultural contents
Other  
Remarks

TEACHING METHODS:

CLIL
Distance learning
Distance learning supported by online tutor
Classroom training
Blended learning
Cooperative learning
Other  

Remarks


USERS:

Students ok
Apprentices/trainees
Employed
Unemployed
Person seeking first job
Immigrants
Teachers/trainers
Other  

Remarks Studenti di scuola secondaria di secondo grado e allievi della scuola primaria

PROFESSIONAL SECTOR:

Sector 1
Sector 2
Sector 3
Other  

Remarks

ADDITIONAL OPPORTUNITIES:

Apprenticeship in Italian company
Apprenticeship in foreign company
Training/educational exchange - Italian environment
Training/educational exchange - foreign environment
Other  

Remarks


EUROPEAN AND/OR NATIONAL FUNDING:

Leonardo da Vinci Programme
Action of Leonardo da Vinci Programme
Socrates Programme
Erasmus Programme
Comenius Programme
Grundtvig Programme
Youth in Action Programme
Equal Initiative
European Social Fund
Local/regional initiatives
Private funding
Own funding
ok
Other  

Remarks

PROJECT INNOVATIVE ASPECTS:

Planning
Content
Technologies ok
Teaching methods ok
Language
Users
Learning environment ok
Skills developped
Other  

Remarks

LANGUAGE CERTIFICATIONS:

Certificate of participation to the course
Europass Language Passport
Other  

Remarks


EUROPEAN PRIORITIES:

Development of a language-friendly environment (2003)
Awareness-raising activities for language learning (2003) ok
Adult language learning within adult education and / or continuous vocational training paths (2004)
Awareness-raising activities for local, regional and national actors in the field of adult language learning (2004)
Content and Language Integrated learning (CLIL) (2005)
Initial and in service language teacher training (2006-2007)
Diversification of the languages on offer (2006-2007)
Inter-cultural dialogue (2008-2009)
Languages and business (2008-2009)
Language learning in the community (2010-2011)
Language skills as a preparation for work (2010-2011)

Remarks

NATIONAL PRIORITIES:

Improvement of teaching methods and materials addressed to adults (2008-2009)
Attention to adults and employed for competitiveness (2008)
Attention to adults and employed for placement, retention and progression in the labor market (2009)
Language learning for placement of young people in the labor market and transnational mobility (2010-2011)
Language learning for retention and progression of adults in the labor market (2010-2011)
Languages as key competences to tackle the economic and employment crisis (2011)

Remarks


PRODUCTS/TEACHING MATERIALS:

Typology
Training path
Handbook for teachers/trainers
Handbook for students
Workbook
Glossary
Test
Authentic material ok
Multimedia package
Other  
Specification field "other"  
Remarks

Supports
Paper ok
CD-Rom ok
DVD/DIVX ok
Website
Audiovuisual
Other  
Specification field "other"  
Remarks