mail
home
 
Project Form
 
 

Anagrafica progetto

Project number 7746/05
Year 2005
Organisation Cooperativa Insegnanti di Iniziativa Democratica

Title LaLiMiP - Laboratorio Linguistico per i

Microlinguaggi Professionali
Acronym

TYPE OF ORGANISATION:

Training centre
Company
Language school
Trade union
Employers association
Local body
University
School
Other  


ADDRESS ORGANISATION:


Street Piazza Sonnino, 13 City Roma Noth/Centre/South
Postal Code 00153 Region Lazio  

Telephone 1 06 5894068 fax 1 06 5894077
Telephone 2 fax 2
Telephone 3 Website www.lalimip.it; www.ciid.it
email 1 ciid@cidi.it email 2


sintesi italiano

Il laboratorio linguistico per l’utilizzazione di microlinguaggi professionali (LaLiMiP), accessibile via Internet, si colloca nel quadro delle azioni volte a favorire l’acquisizione o l’aggiornamento di competenze linguistiche specifiche, necessarie per accrescere l’occupabilità e anche a garantire la mobilità nell’ambito della UE. Il laboratorio è finalizzato all’autoapprendimento e all’apprendimento, in contesti di formazione professionale, di linguaggi professionali per tecnici con qualifica media e medio-alta, nei settori: • dell’agricoltura biologica, con particolare riferimento alla produzione ed alla trasformazione - distribuzione dei prodotti; • degli impianti, con particolare riferimento ai settori degli impianti elettrici e automatici, degli impianti idrico-sanitari, degli impianti di riscaldamento e condizionamento e degli impianti di sollevamento (ascensori). Nella società della comunicazione diviene sempre di più indispensabile poter comunicare adeguatamente, sia come emittenti sia come riceventi, soprattutto nella complessità di settori professionali, dove nei messaggi si intrecciano testi orali, scritti, scritto-grafici e grafici. Il Laboratorio linguistico per i microlinguaggi professionali è in grado di offrire per la sua struttura, per la sua articolazione e per i suoi contenuti un concreto approccio a tale complessità. L’uso “finalizzato” delle TIC a un processo di apprendimento, costituisce per l’utente un elemento di maggiore interesse e gradimento rispetto al tradizionale rapporto frontale con il docente e al tempo stesso un reale valore aggiunto dell’attività formativa per la concreta possibilità di accedere all’uso del mezzo tecnologico e alla comunicazione in rete.


sintesi inglese

The LaLiMiP is a Leonardo project which is accessible on the Internet and aims to allow self-study and learning (within professional training programs) of professional micro-languages in German, French and Italian as second languages for middle- to highly qualified technicians in the following fields: biological agriculture, especially concerning the production, processing and distribution of products; systems, especially electrical and automatic systems, hydro-sanitary systems, heating and air conditioning systems and elevator systems.



EUROPEAN LANGUAGES:

Bulgarian Irish Romanian
Czech Italian ok Slovak
Danish Latvian Slovene
Estonian Lithuanian Spanish
Finnish Maltese Swedish
French ok Dutch German ok
Greek Polish Hungarian
English Portuguese    

NON-EUROPEAN LANGUAGES:

Chinese Japanese
Turkish Russian
Other      

LEVELS OF LANGUAGE SKILL (CEFR):

A1 (Breakthrough)
A2 (Waystage)
B1 (Threshold)
B2 (Vantage)
C1 (Efficiency)
C2 (Mastery)

Remarks Livelli di competenza alfabetica, relativi a documenti di tipo schematico: grafici, tabelle, relazioni tecniche, avvisi, ecc., definiti in termini di performance dalle ricerche IALS – SIALS (citate nel progetto), ad esclusione del primo livello o livello base


LANGUAGE AND INTERCULTURAL SKILLS:

Reading
Writing
Listening
Speaking
Interpersonal relationship skills
Communication skills
Inter-cultural skills
Nonverbal communication skills
Other  

Remarks

LANGUAGE CONTENT:

General language
Sectoral/vocationally oriented language ok
Cultural contents
Other  
Remarks

TEACHING METHODS:

CLIL
Distance learning ok
Distance learning supported by online tutor
Classroom training
Blended learning
Cooperative learning
Other  

Remarks


USERS:

Students
Apprentices/trainees
Employed ok
Unemployed
Person seeking first job ok
Immigrants ok
Teachers/trainers
Other  

Remarks Soggetti in formazione iniziale di secondo livello, tecnici operanti nei settori professionali di riferimento, lavoratori stranieri che già posseggono competenze professionali, ma sono bisognosi di ampliare le competenze linguistiche

PROFESSIONAL SECTOR:

Sector 1
Sector 2
Sector 3
Other  

Remarks

ADDITIONAL OPPORTUNITIES:

Apprenticeship in Italian company
Apprenticeship in foreign company
Training/educational exchange - Italian environment
Training/educational exchange - foreign environment
Other  

Remarks


EUROPEAN AND/OR NATIONAL FUNDING:

Leonardo da Vinci Programme ok
Action of Leonardo da Vinci Programme
Socrates Programme
Erasmus Programme
Comenius Programme
Grundtvig Programme
Youth in Action Programme
Equal Initiative
European Social Fund
Local/regional initiatives ok
Private funding ok
Own funding
ok
Other  

Remarks

PROJECT INNOVATIVE ASPECTS:

Planning
Content ok
Technologies ok
Teaching methods
Language
Users ok
Learning environment
Skills developped ok
Other  

Remarks

LANGUAGE CERTIFICATIONS:

Certificate of participation to the course
Europass Language Passport
Other  

Remarks


EUROPEAN PRIORITIES:

Development of a language-friendly environment (2003)
Awareness-raising activities for language learning (2003) ok
Adult language learning within adult education and / or continuous vocational training paths (2004)
Awareness-raising activities for local, regional and national actors in the field of adult language learning (2004) ok
Content and Language Integrated learning (CLIL) (2005)
Initial and in service language teacher training (2006-2007)
Diversification of the languages on offer (2006-2007)
Inter-cultural dialogue (2008-2009)
Languages and business (2008-2009)
Language learning in the community (2010-2011)
Language skills as a preparation for work (2010-2011)

Remarks

NATIONAL PRIORITIES:

Improvement of teaching methods and materials addressed to adults (2008-2009)
Attention to adults and employed for competitiveness (2008)
Attention to adults and employed for placement, retention and progression in the labor market (2009)
Language learning for placement of young people in the labor market and transnational mobility (2010-2011)
Language learning for retention and progression of adults in the labor market (2010-2011)
Languages as key competences to tackle the economic and employment crisis (2011)

Remarks


PRODUCTS/TEACHING MATERIALS:

Typology
Training path
Handbook for teachers/trainers
Handbook for students
Workbook
Glossary
Test ok
Authentic material ok
Multimedia package
Other  
Specification field "other"  
Remarks

Supports
Paper ok
CD-Rom
DVD/DIVX
Website
Audiovuisual
Other  
Specification field "other"  
Remarks