mail
home
 
Project Form
 
 

Anagrafica progetto

Project number 7699/05
Year 2005
Organisation Università per Stranieri di Siena - Centro di Eccellenza della Ricerca - Osservatorio Linguistico Permanente

Title Amici del Mediterraneo - Corso di Lingua Italiana per la

scuola secondaria
Acronym

TYPE OF ORGANISATION:

Training centre
Company
Language school
Trade union
Employers association
Local body
University
ok
School
Other  


ADDRESS ORGANISATION:


Street Via Sallustio Bandini, 35 City Siena Noth/Centre/South
Postal Code 53100 Region Toscana  

Telephone 1 0577 240466 fax 1 0577 240461
Telephone 2 0577 240373 fax 2
Telephone 3 0577 240371 Website www.unistrasi.it
email 1 centroeccellenza@unistrasi.it email 2 segrrett@unistrasi.it


sintesi italiano

Il progetto Amici del Mediterraneo si inquadra all’interno di un progetto più ampio di promozione e diffusione della lingua italiana nel mondo. Prevede la realizzazione di due manuali per l’insegnamento dell’italiano come L2 destinati a studenti dei licei inseriti nel sistema scolastico della Repubblica d’Egitto, intitolati “Amici del Mediterraneo”. Si tratta di un corso di lingua italiana, articolato su due livelli, specificamente progettato e realizzato per soddisfare i bisogni linguistici di questo tipo di studenti. Obiettivo fondamentale del corso è l’apprendimento della lingua come strumento di comunicazione che permette di interagire nei contesti d’uso più frequenti relativi alla vita quotidiana e a temi utili per l’inserimento lavorativo degli studenti in ambiti legati al turismo e al commercio. Sappiamo infatti che la maggior parte degli studenti egiziani è motivato allo studio dell’italiano da interessi lavorativi. I due manuali si rivolgono a studenti in una fase iniziale del percorso di apprendimento e si prefiggono di sviluppare, nell’arco dei due anni di corso, una competenza pari al livello B1 del Quadro Comune Europeo di Riferimento per le lingue. La produzione dei due manuali è stata finalizzata a dare nuovo impulso allo studio della lingua italiana in Egitto. Infatti la presenza italiana, pur essendo molto cospicua per quanto riguarda le relazioni commerciali, scontava la concorrenza delle altre lingue e rischiava di essere rilegata in un ruolo marginale nel “mercato delle lingue” in Egitto. La produzione di questo nuovo corso di lingua, specificamente pensato per un pubblico come quello degli studenti liceali della Repubblica di Egitto, l’adozione da parte del Ministero dell’Educazione dei due manuali come libri di testo ufficiali per l’insegnamento e la sostituzione del vecchio manuale adottato con “Amici del Mediterraneo” ha permesso una capillare diffusione di questo strumento nelle scuole egiziane in cui l’insegnamento dell’italiano è materia curricolare. Il corso di lingua ha visto la collaborazione del Ministero dell’Educazione della Repubblica d’Egitto, del Ministero degli Affari Esteri italiano e dell’Istituto Italiano di Cultura del Cairo ed è stato preceduto dalla realizzazione di uno studio di fattibilità, relativo alle condizioni della diffusione dell’italiano in Egitto e alla presenza dell’insegnamento della nostra lingua nel sistema formativo liceale egiziano.


sintesi inglese

The “Amici del Mediterraneo” project includes the production of two textbooks for the teaching of Italian as a second language intended for high school students of the Egyptian Republic; a course of Italian divided into two levels, specifically planned and realised to satisfy the linguistic needs of such/this kind of students. The course’s main objective is to teach the language as a communication instrument to allow interaction in common contexts related to everyday life and professional introduction of the students in working fields related to tourism and commerce.



EUROPEAN LANGUAGES:

Bulgarian Irish Romanian
Czech Italian ok Slovak
Danish Latvian Slovene
Estonian Lithuanian Spanish
Finnish Maltese Swedish
French Dutch German
Greek Polish Hungarian
English Portuguese    

NON-EUROPEAN LANGUAGES:

Chinese Japanese
Turkish Russian
Other      

LEVELS OF LANGUAGE SKILL (CEFR):

A1 (Breakthrough) ok
A2 (Waystage) ok
B1 (Threshold)
B2 (Vantage)
C1 (Efficiency)
C2 (Mastery)

Remarks


LANGUAGE AND INTERCULTURAL SKILLS:

Reading ok
Writing ok
Listening ok
Speaking ok
Interpersonal relationship skills ok
Communication skills
Inter-cultural skills
Nonverbal communication skills
Other  

Remarks

LANGUAGE CONTENT:

General language ok
Sectoral/vocationally oriented language ok
Cultural contents ok
Other  
Remarks

TEACHING METHODS:

CLIL
Distance learning
Distance learning supported by online tutor
Classroom training
Blended learning
Cooperative learning
Other  

Remarks (Data la natura del progetto non sono state utilizzate le metodologie sopra elencate)


USERS:

Students ok
Apprentices/trainees
Employed
Unemployed
Person seeking first job
Immigrants
Teachers/trainers
Other  

Remarks Studenti delle scuole secondarie superiori della repubblica Egiziana

PROFESSIONAL SECTOR:

Sector 1
Sector 2
Sector 3
Other  

Remarks

ADDITIONAL OPPORTUNITIES:

Apprenticeship in Italian company
Apprenticeship in foreign company
Training/educational exchange - Italian environment
Training/educational exchange - foreign environment
Other  

Remarks


EUROPEAN AND/OR NATIONAL FUNDING:

Leonardo da Vinci Programme
Action of Leonardo da Vinci Programme
Socrates Programme
Erasmus Programme
Comenius Programme
Grundtvig Programme
Youth in Action Programme
Equal Initiative
European Social Fund
Local/regional initiatives
Private funding
Own funding
ok
Other  

Remarks I costi del progetto sono stati sostenuti dall’Università per Stranieri di Siena, dal Ministero degli Affari Esteri e dall’Istituto Italiano di Cultura del Cairo

PROJECT INNOVATIVE ASPECTS:

Planning ok
Content ok
Technologies
Teaching methods
Language
Users ok
Learning environment
Skills developped
Other  

Remarks

LANGUAGE CERTIFICATIONS:

Certificate of participation to the course
Europass Language Passport
Other  

Remarks


EUROPEAN PRIORITIES:

Development of a language-friendly environment (2003)
Awareness-raising activities for language learning (2003)
Adult language learning within adult education and / or continuous vocational training paths (2004)
Awareness-raising activities for local, regional and national actors in the field of adult language learning (2004) ok
Content and Language Integrated learning (CLIL) (2005)
Initial and in service language teacher training (2006-2007)
Diversification of the languages on offer (2006-2007)
Inter-cultural dialogue (2008-2009)
Languages and business (2008-2009)
Language learning in the community (2010-2011)
Language skills as a preparation for work (2010-2011)

Remarks

NATIONAL PRIORITIES:

Improvement of teaching methods and materials addressed to adults (2008-2009)
Attention to adults and employed for competitiveness (2008)
Attention to adults and employed for placement, retention and progression in the labor market (2009)
Language learning for placement of young people in the labor market and transnational mobility (2010-2011)
Language learning for retention and progression of adults in the labor market (2010-2011)
Languages as key competences to tackle the economic and employment crisis (2011)

Remarks


PRODUCTS/TEACHING MATERIALS:

Typology
Training path
Handbook for teachers/trainers ok
Handbook for students ok
Workbook ok
Glossary
Test ok
Authentic material ok
Multimedia package
Other  
Specification field "other"  
Remarks Materiale autentico: modello di costruzione di manuali di italiano come L2

Supports
Paper ok
CD-Rom ok
DVD/DIVX
Website
Audiovuisual
Other  
Specification field "other"  
Remarks