mail
home
 
Project Form
 
 

Anagrafica progetto

Project number 21/09
Year 2009
Organisation Provincia Autonoma di Trento - Servizio Rapporti Comunitari e Sviluppo Locale - Ufficio Fondo Sociale Europeo

Title Formazione e Mobilità all’Estero per giovani diplomati e qualificati trentini
Acronym For ME

TYPE OF ORGANISATION:

Training centre
Company
Language school
Trade union
Employers association
Local body
ok
University
School
Other  


ADDRESS ORGANISATION:


Street Piazza Dante, 15 City Trento Noth/Centre/South
Postal Code 38100 Region Trentino Alto Adige  

Telephone 1 0461 491200 fax 1 0461 491201
Telephone 2 fax 2
Telephone 3 Website www.fse.provincia.tn.it
email 1 luciano.galetti@provincia.tn.it email 2


sintesi italiano

Il progetto For ME è un progetto di durata triennale (2008,2009,2010), che offre a circa 700 giovani, di età compresa tra i 18 e i 26 anni, residenti in provincia di Trento, con diploma di scuola secondaria superiore o attestato di qualifica professionale, un’esperienza di mobilità in un paese comunitario, organizzata in collaborazione con agenzie formative ospitanti specializzate nella formazione linguistica e nella gestione di tirocini aziendali e strutturata come Full immersion linguistico di 5 settimane (per i 2/3 dei partecipanti) e come Tirocinio professionale transnazionale di 16 settimane (per il restante 1/3). E’ un’iniziativa realizzata nell’ambito degli interventi del “Fondo per la valorizzazione e professionalizzazione dei giovani trentini”, attuato dalla Presidenza della Provincia Autonoma di Trento, con il cofinanziamento del Fondo Sociale Europeo, con l’obiettivo di sviluppare competenze utili alla costruzione del percorso esperienziale, formativo (anche universitario) e professionale personale, in modo da sostenere l’occupabilità e la transizione in contesti organizzativi sempre più contraddistinti da dinamiche di internazionalizzazione ed innovazione tecnologica. In particolare: A) nel caso delle esperienze di Full immersion, i partecipanti sono disaggregati in flussi di mobilità di circa 20 partecipanti, diretti ciascuno verso una destinazione individuata in uno dei paesi tra Germania, Francia, Spagna Irlanda, Malta e Regno Unito (lingue tedesco, francese, spagnolo, inglese). La selezione degli aderenti al progetto è basata sulla condizione economica familiare, in modo da favorire i giovani con minori risorse economiche, indipendentemente dalla formazione pregressa (tipo di diploma di scuola secondaria superiore o di attestato di qualifica professionale o votazione acquisita), dalla preparazione linguistica in ingresso (principiante, intermedio, avanzato) o dalla condizione occupazionale (studenti, occupati, disoccupati, inoccupati). La proposta Full immersion linguistico è perciò concepita come un contenitore formativo strutturato per la gestione di grandi numeri di partecipanti, portatori di esperienze e domande formative estremamente differenziate, che si misura con la sfida di offrire loro opportunità formative altamente individualizzate per obiettivi, contenuti, metodi didattici e modalità di tutoraggio. L’obiettivo dell’esperienza di full immersion in termini format ivi non ha riguardato solo le competenze linguistiche e multiculturali, ma anche le competenze trasversali (diagnostiche, relazionali, di comunicazione, di azione in gruppo, di fronteggiamento, di pianificazione, di problem solving e problem setting, di auto-orientamento), le metacompetenze (di consapevolezza, di autovalutazione, affettive e motivazionali), e le competenze tecnicoprofessionali, rafforzate attraverso il coinvolgimento di “testimoni privilegiati” del contesto produttivo locale e visite guidate presso realtà organizzative e aziende di carattere innovativo. Il progetto prevede il rilascio di certificato della preparazione linguistica riconosciuto dall’ALTE (Association of Language Testers in Europe). B) il tirocinio professionale transnazionale, di 16 settimane, è proposto in uno dei paesi tra Germania, Irlanda e Regno Unito (lingue inglese e tedesco). I partecipanti sono scelti in base alla condizione economico-patrimoniale familiare, previo accertamento di idoneità all’esperienza, ovvero di un livello sufficiente di preparazione linguistica in ingresso e di possesso di requisiti psico-attitudinali. L’esperienza all’estero è preceduta e seguita da azioni formative in Trentino con valenza rispettivamente propedeutica e rielaborativa. Le 16 settimane sono articolate in 5 iniziali di full immersion linguistico, del tutto simile a quello sopra descritto, e in 11 settimane di tirocinio in contesti organizzati ed imprese, programmato e gestito in modo individualizzato, con modalità sistematiche di formazione tecnico-linguistica e di tutoraggio in alternanza con l’attività operativa svolta in situazione. Tale esperienza è finalizzata sia all’ampliamento delle competenze linguistiche, trasversali e professionali sia, più in generale, alla maturazione di momenti di confronto e di socializzazione con il lavoro e con contesti organizzativi e socio-culturali europei. Il progetto prevede il rilascio di certificazione Europass Mobility e di un certificato della preparazione linguistica riconosciuto dall’ALTE (Association of Language Testers in Europe).


sintesi inglese

The For ME project has a three-year duration (2008,2009,2010) and it offers to about 700 young people the opportunity to take part in mobility experience in a EU-country. As necessary requirements to take part in the programme, participants must be in between 18 and 26 years old, be resident in the Province of Trento and have terminated their secondary school studies. The programme is organised by foreign agencies specialised in providing linguistic, cultural and professional preparation. The project is sub-divided into 2 different programmes: a 5-week-long full-immersion language training (2/3 of the participants) and a 16-week-long transnational work experience (the remaining 1/3 of the participants). This initiative is part of the intervention promoted by “Fondo per la valorizzazione e professionalizzazione dei giovani trentini”, carried out by the Presidency of the Autonomous Province of Trento, and co-financed by the European Social Fund. It is aimed to developing personal curriculum competences to promote employment and mobility of work considering the internationalisation of society. In particular: A) The language full immersion programme. Each flow is formed by about 20 participants. The destination countries are Germany, France, Spain, Ireland, Malta and the United Kingdom (German, French, Spanish and English). The selection of participants is based on their family economic condition regardless of their education (type of school leaving certificate or professional qualification), their language preparation or whether they are students, employees, or unemployed. The Full immersion programme is meant to suit the needs of a big number of participants, each one of them having their special and individual educational needs. The programme is aimed at promoting the development of multicultural and linguistic competences (diagnosys, communication, intra-personal relations, planning, problem solving and problem setting, self-guidance), as well as of metacompetences (awareness, self-evaluation, affection, motivation). The technical and professional area of competences is valued too, through the many company and cultural visits in the programmes. Included in the programme is the possibility for participants to take the exams to obtain an ALTE recognised language certificate. B) The transnational work experience. The destination countries are Germany, Ireland, and the United Kingdom (German and English). The selection of participants is based on their family economic condition provided that they pass an entrance test aimed at evaluating that they meet the minimum linguistic and motivational requirements. The 16-week-programme is divided into a first 5-week language training all in all similar to the above mentioned programme followd by an elevenweek workexperience. This programme is aimed at developing the linguistic, transversal and professional competences and at a first socializing with the world of work in a global context. Included in the programme is the Europass-mobility certificate and the possibility for participants to take the exams to obtain an ALTE recognised language certificate.



EUROPEAN LANGUAGES:

Bulgarian Irish Romanian
Czech Italian Slovak
Danish Latvian Slovene
Estonian Lithuanian Spanish ok
Finnish Maltese Swedish
French ok Dutch German ok
Greek Polish Hungarian
English ok Portuguese    

NON-EUROPEAN LANGUAGES:

Chinese Japanese
Turkish Russian
Other      

LEVELS OF LANGUAGE SKILL (CEFR):

A1 (Breakthrough) ok
A2 (Waystage) ok
B1 (Threshold) ok
B2 (Vantage) ok
C1 (Efficiency) ok
C2 (Mastery) ok

Remarks


LANGUAGE AND INTERCULTURAL SKILLS:

Reading ok
Writing ok
Listening ok
Speaking ok
Interpersonal relationship skills ok
Communication skills ok
Inter-cultural skills ok
Nonverbal communication skills
Other  

Remarks

LANGUAGE CONTENT:

General language ok
Sectoral/vocationally oriented language ok
Cultural contents ok
Other  
Remarks

TEACHING METHODS:

CLIL ok
Distance learning ok
Distance learning supported by online tutor
Classroom training ok
Blended learning
Cooperative learning ok
Other  

Remarks


USERS:

Students ok
Apprentices/trainees ok
Employed ok
Unemployed ok
Person seeking first job ok
Immigrants
Teachers/trainers
Other  

Remarks

PROFESSIONAL SECTOR:

Sector 1
Sector 2
Sector 3
Other  

Remarks

ADDITIONAL OPPORTUNITIES:

Apprenticeship in Italian company
Apprenticeship in foreign company ok
Training/educational exchange - Italian environment
Training/educational exchange - foreign environment
Other  

Remarks


EUROPEAN AND/OR NATIONAL FUNDING:

Leonardo da Vinci Programme
Action of Leonardo da Vinci Programme
Socrates Programme
Erasmus Programme
Comenius Programme
Grundtvig Programme
Youth in Action Programme
Equal Initiative
European Social Fund ok
Local/regional initiatives
Private funding
Own funding
Other  

Remarks

PROJECT INNOVATIVE ASPECTS:

Planning
Content ok
Technologies
Teaching methods
Language
Users ok
Learning environment ok
Skills developped
Other  

Remarks Possibilità per soggetti meno abbienti di poter accedere a programmi di mobilità transnazionale.

LANGUAGE CERTIFICATIONS:

Certificate of participation to the course
Europass Language Passport
Other  

Remarks


EUROPEAN PRIORITIES:

Development of a language-friendly environment (2003)
Awareness-raising activities for language learning (2003)
Adult language learning within adult education and / or continuous vocational training paths (2004)
Awareness-raising activities for local, regional and national actors in the field of adult language learning (2004)
Content and Language Integrated learning (CLIL) (2005)
Initial and in service language teacher training (2006-2007)
Diversification of the languages on offer (2006-2007)
Inter-cultural dialogue (2008-2009) ok
Languages and business (2008-2009) ok
Language learning in the community (2010-2011)
Language skills as a preparation for work (2010-2011)

Remarks

NATIONAL PRIORITIES:

Improvement of teaching methods and materials addressed to adults (2008-2009)
Attention to adults and employed for competitiveness (2008)
Attention to adults and employed for placement, retention and progression in the labor market (2009) ok
Language learning for placement of young people in the labor market and transnational mobility (2010-2011)
Language learning for retention and progression of adults in the labor market (2010-2011)
Languages as key competences to tackle the economic and employment crisis (2011)

Remarks


PRODUCTS/TEACHING MATERIALS:

Typology
Training path ok
Handbook for teachers/trainers
Handbook for students
Workbook
Glossary
Test
Authentic material
Multimedia package
Other  
Specification field "other"  
Remarks

Supports
Paper
CD-Rom
DVD/DIVX
Website
Audiovuisual
Other  
Specification field "other"  
Remarks