mail
home
 
Project Form
 
 

Anagrafica progetto

Project number 34/10
Year 2010
Organisation Istituto Statale di Istruzione Superiore “Leonardo da Vinci”

Title LeTS GO
Acronym

TYPE OF ORGANISATION:

Training centre
Company
Language school
Trade union
Employers association
Local body
University
School
ok
Other  


ADDRESS ORGANISATION:


Street Via del Terzolle, 91 City Firenze Noth/Centre/South
Postal Code 50127 Region Toscana  

Telephone 1 055-4596255 fax 1 055-412096
Telephone 2 fax 2
Telephone 3 Website http://www.is-leonardodavinci.firenze.scuolaeservizi.it - http://leonardodavinci.csa.fi.it/
email 1 itiprogetti@comune.fi.it email 2


sintesi italiano

Le nuove tecnologie hanno cambiato il modo di fare formazione, introducendo elementi di innovazione che hanno ridisegnato il ruolo degli insegnanti e dei formatori. Tale contesto, valido in generale, assume una valenza rilevante nell’ambito dell'apprendimento linguistico. Sul mercato europeo esistono infatti moltissimi prodotti multimediali per insegnare/imparare le lingue. Per gli insegnanti di lingue, sia coloro che lavorano in ambito scolastico, sia quelli che operano nel campo della formazione aziendale, diventa quindi decisivo sviluppare competenze, che permettano loro di essere autonomi nella scelta e nell’utilizzo di questi prodotti didattici innovativi, acquisendo anche la capacità di crearne di propri. In questo contesto il progetto Lets Go, finanziato dal Programma Lifelong Learning - Leonardo da Vinci, intende promuovere la sperimentazione del portale LeTS (www.leonardo-lets.net) sviluppato nel corso del progetto LeTS, sempre finanziato dal Programma Leonardo da Vinci. Il progetto LeTS Go ha come obiettivo il trasferimento dei risultati del progetto LeTS, sul tema dell’applicazione delle nuove tecnologie per l’insegnamento delle lingue in tre ambiti: scuola, formazione linguistica aziendale e educazione degli adulti. Il progetto Lets Go si pone l’obiettivo di dotare i docenti della scuola e i formatori professionali delle competenze per: - scegliere prodotti di qualità per l'insegnamento delle lingue individuando quelli che meglio rispondono alle specifiche esigenze educative; - utilizzare i prodotti disponibili sia come alternativa che come integrazione delle metodologie tradizionali; - creare prodotti educativi e formativi che sfruttino le potenzialità delle nuove tecnologie. Lo sviluppo Le principali attività progettuali sono: - individuazione dei gruppi target (insegnanti e formatori); - aggiornamento dei prodotti e dei servizi disponibili sul portale LeTS; - corsi e sperimentazione; - svolgimento di corsi di formazione per gli insegnanti e i formatori sulle seguenti tematiche; - sperimentazione con gli studenti dei pacchetti didattici sviluppati dagli insegnanti e formatori. La metodologia scelta per lo svolgimento di tali attività prevede l’integrazione del: - principio del blended learning: combinazione tra formazione in aula e formazione a distanza; - principio dell’apprendimento cooperativo attraverso l’organizzazione di conferenze virtuali e la creazione e moderazione di un Forum; - principio del learning by doing: • a seguito della frequenza al “Corso 0: Introduzione all’e-learning” ogni insegnante e/o formatore coinvolto avrà il compito di descrivere una propria esperienza e-learning in ambito linguistico (www.leonardo-lets.net/experiences/). • a seguito della frequenza al “Corso 1: Ricerca e valutazione di materiali e-learning per l’insegnamento e l’apprendimento delle lingue” ogni insegnante e/o formatore coinvolto avrà il compito di sviluppare 2 schede di valutazione di prodotti e-learning per l’acquisizione di competenze linguistiche (www.leonardo-lets.net/database/). • a seguito della frequenza al “Corso 2: Sviluppo di materiali e-learning per l’apprendimento linguistico: metodologie e tecniche” ogni gruppo di insegnanti e/o formatori coinvolti avrà il compito di sviluppare 1 pacchetto formativo e-learning per l’apprendimento linguistico (www.leonardo-lets.net/training_courses/). • a seguito della frequenza al “Corso 3: Uso efficace di prodotti e-learning per l’apprendimento linguistico” ogni gruppo di insegnanti e/o formatori coinvolti testerà con i propri studenti il pacchetto formativo e-learning per l’apprendimento linguistico sviluppato nel corso 2. La ricaduta Il progetto favorisce la qualità e l'innovazione in ambito formativo in quanto: - propone l’utilizzo delle migliori e più innovative risorse disponibili in Europa per l’insegnamento delle lingue attraverso l’applicazione delle nuove tecnologie (ICT) e dell'e-learning. Tali risorse sono state selezionate in base a criteri di qualità precedentemente stabiliti e raccolte nel Database del Portale LeTS nella sezione eLearning Products (www.leonardo-lets.net/database/); - valorizza le ICT e l'e-learning quali strumenti efficaci per integrare le metodologie di insegnamento tradizionali; - favorisce lo sviluppo personale dei discenti basandosi sulla metodologia del learning by doing, favorendo la possibilità di "apprendere facendo" e quindi di sviluppare le capacità di gestire le proprie competenze attraverso la loro immediata messa in pratica. I settori verso cui il progetto LeTS si rivolge sono: la scuola, al mondo della formazione linguistica aziendale, il settore dell’educazione per gli adulti. Il progetto coinvolge: - a livello nazionale, 3 diverse regioni italiane: Centro nord (Toscana), Centro (Lazio), Sud (Campania); - a livello transnazionale, oltre all’Italia: Germania, Polonia, Romania e Spagna. Al fine di promuovere e valorizzare il Portale LeTS, sono state svolte le seguenti azioni: - il portale LeTs continuerà ad esistere al termine del progetto e quindi l'accesso a tutti i prodotti realizzati continuerà ad essere garantito; - tutti i soggetti coinvolti nel partenariato del progetto sono enti di formazione e/o di istruzione, università, consorzi di scuole, associazioni di categoria. Ciascuno di essi inserirà il portale fra i propri strumenti di formazione ed aggiornamento dei docenti e dei formatori; - più di 90 organismi formativi (scuole e centri di formazione) di 5 paesi europei si sono impegnati nell’utilizzo del Portale LeTS e nello svolgimento delle attività progettuali; - ogni partner si impegnerà per inserimento del portale nei sistemi pubblici dell'istruzione e della formazione.


sintesi inglese

New information technologies have changed training methodologies, introducing elements of innovation that have redrawn the role of teachers and trainers. This context, valid in general, is even more relevant in language teaching and training. Multilingual skills, in fact, are increasingly important to avoid exclusion from the dynamics of a social and economic system with increasing international vocation. Therefore, for school language teachers and for trainers working in the field of business training, becomes crucial to develop skills that enable them to be autonomous in selecting and using these innovative educational products, also acquiring the ability to create their own. In this context, the Lets Go project, funded by the Leonardo Da Vinci Programme, intends to promote the practical experimentation of the LeTS Portal (http://www.leonardo-lets.net) developed during the Lets project, also previously funded by the Leonardo Da Vinci Programme. The Lets Go project aims to transfer the LeTS project results, on the application of new technologies for language teaching and learning into three areas: school, business language training and adult education. The LeTS Go project aims to enable school teachers and professional trainers to: • choose quality language teaching products identifying those that best meet specific educational needs. • use the products available either as an alternative or as integration of traditional methodologies. • create educational and training products that exploit the potential of new technologies. The main activities of the project are: 1) Identification of target groups 2) Upgrade and expansion of products and services available on the LeTS portal 3) Courses and Practical Experimentation 4) Experimentation with the students of the educational packages developed by the teachers and trainers The methodology for conducting such activity involves the integration of: • The principle of blended learning: combining classroom training and distance learning. • The principle of cooperative learning through the organization of virtual conferences and the creation and management of a forum. • The principle of learning by doing: - After attending the "Course 0: Introduction to e-learning" teachers and trainers involved will describe their own e-learning experience in the language-learning context. (http://www.leonardo-lets.net/experiences/) - After attending the "Course 1: Research and evaluation of e-learning materials for language teaching and learning" teachers and trainers involved will prepare two evaluation forms of e-learning products for the acquisition of language skills. (http://www.leonardo-lets.net/database/) - After attending the "Course 2: Developing e-learning materials for language learning: methods and techniques" each group of teachers and trainers involved will develop an e-learning training package for learning language. (http://www.leonardo-lets.net/training_courses/) - After attending the "Course 3: Effective use of e-learning products for language learning" each group of teachers and trainers involved will test the e-learning training package for language learning developed in Course 2 with their students. The project promotes the quality and innovation in training as: • proposes the use of the best and most innovative resources available in Europe for language teaching. These resources have been selected according to quality criteria previously established and collected in the LeTS portal database section for eLearning Products (http://www.leonardo-lets.net/database/). • promotes the use of ICT and e-learning as effective tools to improve traditional teaching methods • promotes the learners’ personal development through the methodology of learning by doing The areas the LeTS Go project is addressed to are: school, business language training and adult education Geographically, the project involves: • at national level, three Italian regions. North (Tuscany), Centre (Lazio), South (Campania) • at transnational level, beyond Italy: Germany, Poland, Romania and Spain The following activities have been performed in order to promote and disseminate the LeTS portal: • the Lets Portal will continue to exist after the project period, therefore all products will continue to be available • all project partners are training and / or education institutions, universities, consortia of schools, associations category. Each of them will use the LeTS Portal didactical resources as a tool for teachers and trainers training • more than 90 educational institutions (schools and training centers) from 5 European countries have involved in the use of the LeTS Portal and in the project activities. • each project partner will foster the inclusion of the LeTS portal in public systems of education and training.



EUROPEAN LANGUAGES:

Bulgarian Irish Romanian
Czech Italian ok Slovak
Danish Latvian Slovene
Estonian Lithuanian Spanish ok
Finnish Maltese Swedish
French Dutch German ok
Greek Polish Hungarian
English ok Portuguese    

NON-EUROPEAN LANGUAGES:

Chinese Japanese
Turkish Russian
Other      

LEVELS OF LANGUAGE SKILL (CEFR):

A1 (Breakthrough)
A2 (Waystage)
B1 (Threshold)
B2 (Vantage)
C1 (Efficiency) ok
C2 (Mastery)

Remarks


LANGUAGE AND INTERCULTURAL SKILLS:

Reading ok
Writing ok
Listening ok
Speaking
Interpersonal relationship skills
Communication skills
Inter-cultural skills
Nonverbal communication skills
Other  

Remarks

LANGUAGE CONTENT:

General language
Sectoral/vocationally oriented language ok
Cultural contents
Other  
Remarks

TEACHING METHODS:

CLIL
Distance learning
Distance learning supported by online tutor
Classroom training
Blended learning ok
Cooperative learning ok
Other  

Remarks


USERS:

Students
Apprentices/trainees
Employed
Unemployed
Person seeking first job
Immigrants
Teachers/trainers ok
Other  

Remarks

PROFESSIONAL SECTOR:

Sector 1
Sector 2
Sector 3
Other  

Remarks e-learning

ADDITIONAL OPPORTUNITIES:

Apprenticeship in Italian company
Apprenticeship in foreign company
Training/educational exchange - Italian environment
Training/educational exchange - foreign environment
Other  

Remarks


EUROPEAN AND/OR NATIONAL FUNDING:

Leonardo da Vinci Programme ok
Action of Leonardo da Vinci Programme
Socrates Programme
Erasmus Programme
Comenius Programme
Grundtvig Programme
Youth in Action Programme
Equal Initiative
European Social Fund
Local/regional initiatives
Private funding
Own funding
Other  

Remarks

PROJECT INNOVATIVE ASPECTS:

Planning
Content
Technologies ok
Teaching methods ok
Language
Users
Learning environment
Skills developped ok
Other  

Remarks

LANGUAGE CERTIFICATIONS:

Certificate of participation to the course
Europass Language Passport
Other  

Remarks


EUROPEAN PRIORITIES:

Development of a language-friendly environment (2003)
Awareness-raising activities for language learning (2003)
Adult language learning within adult education and / or continuous vocational training paths (2004)
Awareness-raising activities for local, regional and national actors in the field of adult language learning (2004)
Content and Language Integrated learning (CLIL) (2005)
Initial and in service language teacher training (2006-2007)
Diversification of the languages on offer (2006-2007)
Inter-cultural dialogue (2008-2009)
Languages and business (2008-2009)
Language learning in the community (2010-2011)
Language skills as a preparation for work (2010-2011) ok

Remarks

NATIONAL PRIORITIES:

Improvement of teaching methods and materials addressed to adults (2008-2009)
Attention to adults and employed for competitiveness (2008)
Attention to adults and employed for placement, retention and progression in the labor market (2009)
Language learning for placement of young people in the labor market and transnational mobility (2010-2011)
Language learning for retention and progression of adults in the labor market (2010-2011) ok
Languages as key competences to tackle the economic and employment crisis (2011)

Remarks


PRODUCTS/TEACHING MATERIALS:

Typology
Training path ok
Handbook for teachers/trainers
Handbook for students
Workbook
Glossary
Test
Authentic material
Multimedia package
Other  
Specification field "other"  
Remarks

Supports
Paper
CD-Rom
DVD/DIVX
Website ok
Audiovuisual
Other  
Specification field "other"  
Remarks