mail
home
 
Project Form
 
 

Anagrafica progetto

Project number 07/11
Year 2011
Organisation Università Ca’ Foscari Venezia Dipartimento di Studi Umanistici

Title Il greco nelle scuole del Veneto fra antico e futuro
Acronym

TYPE OF ORGANISATION:

Training centre
Company
Language school
Trade union
Employers association
Local body
University
ok
School
Other  


ADDRESS ORGANISATION:


Street Dorsoduro, 3484d City Venezia Noth/Centre/South
Postal Code 30123 Region Veneto  

Telephone 1 ++39 /041.2347311 fax 1 ++39 /041.2346363
Telephone 2 fax 2
Telephone 3 Website http://www.unive.it
email 1 carpinat@unive.it email 2


sintesi italiano

Il progetto, avviato dall’Università Ca’ Foscari in collaborazione con tredici Licei classici della Regione Veneto (capofila il Liceo “Marco Foscarini” di Venezia) e con il cofinanziamento della Fondazione Cassamarca di Treviso, testimonia una collaborazione scientifica e didattica fra scuola e università, al fine di promuovere la ricerca e l’attività didattica nell’ambito dello studio della lingua greca in tutte le sue fasi storiche (dall’antico al moderno) attraverso un approccio mirato all’approfondimento delle competenze linguistiche e culturali. Il progetto è rivolto essenzialmente agli studenti universitari e medi impegnati nell’apprendimento della lingua greca (antica). Il progetto mira inoltre alla formazione di una nuova generazione di cittadini italiani in grado di conoscere il greco non soltanto come strumento linguistico per l’analisi dei classici, ma anche come lingua ancora oggi parlata in un paese dell’Unione Europea. In Italia circa trecentomila studenti giornalmente si confrontano con la lingua greca: il progetto in oggetto intende offrire la possibilità di allargare conoscenze linguistiche e culturali attraverso elementi di lingua, storia e cultura greca in senso diacronico sino ai nostri giorni. Nella tradizione della scuola e dell’università lo studio del greco è inteso quasi esclusivamente come studio della lingua e letteratura greca antica. Nel nostro paese però le testimonianze della continuità culturale con il mondo greco (sia d’età bizantina, che moderna) sono numerosissime e costituiscono una importante testimonianza storica, linguistica, letteraria spesso difficilmente decodificabile. In Veneto lo studio dell’evoluzione linguistica e culturale del greco, attraverso una più approfondita conoscenza della storia bizantina e della lingua neogreca, permette agli studenti di conoscere in maniera più approfondita non solo una cultura straniera ma anche, e soprattutto, elementi di base della storia regionale. Lo sviluppo L’idea progettuale nasce nel 1998 e comincia a concretizzarsi già in occasione dell’Anno Europeo delle Lingue (2000). L’idea iniziale ha preso forma trovando altri partner, come la Comunità dei Greci Ortodossi di Venezia, (tale formula ha funzionato bene soprattutto nei primi anni della collaborazione) e l’IRRE-Veneto (in seguito ANSAS), che hanno sostenuto anche economicamente le attività didattiche. L’idea progettuale si è ulteriormente sviluppata e integrata nel sistema scolastico e universitario della Regione Veneto, assumendo una sua specifica fisionomia sostenuta anche da progetti correlati, come ANTICA MESSENE (a Verona www.we.me.com/giandomenico.sergio/Progetto_Antica_Messene), e NEA ATHINA a Vicenza, (www.liceopigafetta/contatti/greco/). Molto importante è stato inoltre il progetto Grecolandia (per l’apprendimento del greco giocando nella scuola primaria, promosso nell’anno accademico 2008-2009). Dopo il primo periodo sperimentale, dal 2010-2011 è stata avviata la nuova fase, denominata “Il greco nelle scuole del Veneto fra antico e futuro”, con responsabilità gestionale e didattica a cura della scuola capofila e responsabilità scientifica a cura della docente dell’Università Ca’ Foscari e con il cofinanziamento della Fondazione Cassamarca di Treviso. Grazie al sostegno di Cassamarca è possibile assicurare a delle 13 scuole pubbliche aderenti alla rete un minimo di 32 ore annue di didattica integrativa di lingua neogreca (in conpresenza con il docente di greco antico che ha accettato di aderire al progetto); l’organizzazione di incontri di studio e corsi di aggiornamento per i docenti; la copertura delle spese extra assunte per la gestione amministrativa e contabile oltre che per il monitoraggio dei risultati raggiunti a fine anno accademico e scolastico. Gli altri soggetti coinvolti sono docenti di madrelingua greca residenti nel territorio del Veneto, dottorandi di Ca’ Foscari e funzionari dell’ANSAS, i quali contribuiscono in modo determinante al buon funzionamento e alla realizzazione dell’offerta didattica nelle tredici scuole consorziate della Regione e partecipano a vario titolo alle iniziative di specifica formazione promosse. La ricaduta Il progetto intende sensibilizzare le istituzioni scolastiche, universitarie, il MIUR, il sistema della produzione culturale, della produzione di servizi turistici e il mondo degli scambi commerciali sull’opportunità: 1. di salvaguardare e promuovere la conoscenza della lingua greca nel nostro paese, come specifico patrimonio culturale e linguistico; 2. di creazione di nuove figure professionali, quali i laureati -provenienti dalle aree umanistiche e linguistiche dell’Università italiana che intendono formarsi per diventare docenti di materie letterarie nelle scuole - con una conoscenza della lingua greca non solo nel solco della tradizione classica ma anche in chiave moderna e contemporanea; 3. di formare persone di lingua italiana in grado di esprimersi in lingua greca moderna e quindi aperti ad una dimensione pratica e applicativa dell’uso della lingua, disposti a inserirsi - oltre che nel mondo della scuola e della ricerca - anche in altri settori del mercato del lavoro (turismo, commercio, ambito della produzione culturale; traduzioni letterarie, scientifiche, legali). Per quanto riguarda la formazione universitaria è nostro interesse preparare i nuovi docenti di greco delle scuole italiane, con competenze linguistiche e culturali correlate alla modernità. Nella prospettiva della classe di concorso A 24, che prevede anche il neogreco come lingua straniera, sarà necessario che il progetto possa avere una funzione pilota. Allo stato attuale, per un ciclo di cinque anni, i tredici licei della Regione Veneto che hanno aderito al rete delle scuole per la sperimentazione del progetto, avranno l’opportunità di offrire agli studenti corsi integrativi di lingua e cultura neogreca, e giovani laureati di Ca’ Foscari in lingua neogreca o laureati madrelingua residenti nel territorio possono svolgere attività didattica all’interno del sistema scolastico italiano. Nel contempo tale iniziativa raggiunge un alto numero di famiglie consentendo una migliore e più ampia conoscenza della lingua greca.


sintesi inglese

TThe project is promoted by Ca’ Foscari with the collaboration of 13 high-schools with specialization on classical studies (“liceo classico”) of the Veneto region, headed by “Marco Foscarini” high-school in Venice and co-financed by the Cassamarca Foundation of Treviso. It provides evidence of a scientific and didactic collaboration between high school and university that aims at promoting research and teaching of the Greek language in all its historic phases (from ancient to contemporary). This would occur through a specific approach oriented towards the development of both its linguistic and cultural components. The project is mainly addressed to university and high school students that are currently learning ancient Greek. The project aims at forming a new generation of Italian students able to know the Greek language not only as a linguistic instrument to approach Classical culture, but also as a contemporary spoken, alive language in one of the European Union countries. Every day nearly three hundred thousand Italian students approach the Greek language during their high-school curriculum. With our project we intend to offer the chance to expand this basic knowledge by teaching elements of contemporary Greek language, history and culture together with a diachronic approach that gets up to our age. Within the tradition of high-school and university education, the study of the Greek language is almost exclusively understood within the framework of the learning of ancient Greek culture. In Italy, however, signs of a cultural continuity with the Greek world (both of the Byzantine period and of the Modern age) are manifold and form an important element of historic, linguistic and literary identity, alas little deciphered. Within the Veneto region, the study of the linguistic and cultural evolution of the Greek language could enable students to approach a foreign culture together with elements of their own regional history, thanks to an extended knowledge of Byzantine history and modern Greek language. The project idea was born in 1998 and began to take shape on the occasion of the European Languages Year (2000). The initial brief has taken shape by joining further partners as the Venice Greek-Orthodox Community (in particular within the early years of collaboration) and the IRRE-Veneto (that lately became ANSAS), that sponsored financially the didactic activity. The project has been further developed and has been integrated within the school and university system of the Veneto region, acquiring a specific identity also thanks to side projects as ANTICA MESSENE (in Verona www.we.me.com/giandomenico.sergio/Progetto_Antica_Messene), and NEA ATHINA in Vicenza, (www.liceopigafetta/contatti/greco/). A very important project has also been Grecolandia (for the learning of the Greek language by playing in the primary schools, promoted within the 2008-2009 academic year). After a first experimental period, since 2010-2011 a new phase has been started called “The Greek language in the Veneto School, between antiquity and future”, managed by the high school heading the group, scientifically monitored by the Ca’ Foscari full professor and sponsored by the Cassamarca Foundation of Treviso. Thanks to the support of Cassamarca, it is possible to ensure, within the 13 public schools attending the project, a minimum of 32 yearly hours of integrative teaching of Modern Greek language (co-supported by the teachers of ancient Greek who accepted to support the project). This provides also the organization of study-meetings and upgrading courses for the professors and the covering of the extra costs for the management and the monitoring of the activities as well as the results achieved at the end of the academic year. Other individuals who take part in the project are mother tongue Greek professors that reside within the Veneto territory, Ca’ Foscari Ph.D. students and ANSAS members, who give their important contribution to the functioning of the didactic activity within the 13 schools of the regional consortium and who attend on their own will to the formation courses. The project aims at heighten the awareness of school and university institutions, of the MIUR, and of the system of cultural, touristic and commercial production on the opportunity of: 1- safeguard and promote the knowledge of the Greek language in our country, as a specific cultural and linguistic heritage. 2- create new professionals -such as people with a university degree in the humanities and literature who intend to become professors in literary subjects within the school system- who know the Greek language, not within a Classical tradition but with a modern and contemporary viewpoint. 3- form Italian speaking individuals able to express themselves in the modern Greek language and therefore open to a practical use of the idiom and interested to enter not only the field of education and research but also in other sections of the work market such as tourism, commerce, cultural production, translations in the fields of literature, law and science. Regarding university education, it is our interest to form the new Greek teachers of the Italian schools with cultural and linguistic notions related to modernity. Within the viewpoint of the competition class A24 that requires modern Greek as a foreign language, it will be necessary that the project will act as a pilot. At the current state, for a five-years cycle, the 13 high schools of the Veneto region that participate to the school network for the experimentation of this project, will have the opportunity to offer to their students integrated courses of modern Greek culture and language. The newly graduated in Modern Greek at Ca’ Foscari and mother tongue teachers residing within the territory can make didactic activity within the Italian school system. At the same time, such an initiative reaches a high number of families allowing a better understanding of the Greek culture.



EUROPEAN LANGUAGES:

Bulgarian Irish Romanian
Czech Italian Slovak
Danish Latvian Slovene
Estonian Lithuanian Spanish
Finnish Maltese Swedish
French Dutch German
Greek ok Polish Hungarian
English Portuguese    

NON-EUROPEAN LANGUAGES:

Chinese Japanese
Turkish Russian
Other      

LEVELS OF LANGUAGE SKILL (CEFR):

A1 (Breakthrough) ok
A2 (Waystage) ok
B1 (Threshold) ok
B2 (Vantage) ok
C1 (Efficiency) ok
C2 (Mastery) ok

Remarks


LANGUAGE AND INTERCULTURAL SKILLS:

Reading ok
Writing ok
Listening ok
Speaking ok
Interpersonal relationship skills
Communication skills
Inter-cultural skills ok
Nonverbal communication skills
Other  

Remarks Non specificato

LANGUAGE CONTENT:

General language ok
Sectoral/vocationally oriented language ok
Cultural contents ok
Other  
Remarks Per l'insegnamento

TEACHING METHODS:

CLIL
Distance learning
Distance learning supported by online tutor
Classroom training ok
Blended learning
Cooperative learning
Other  

Remarks Utilizzo metodo comunicativo con supporto multimediale


USERS:

Students ok
Apprentices/trainees
Employed
Unemployed
Person seeking first job
Immigrants
Teachers/trainers
Other  

Remarks Laureati delle aree umanistiche e linguistiche che intendono formarsi per diventare docenti di materie letterarie nelle scuole

PROFESSIONAL SECTOR:

Sector 1
Sector 2
Sector 3
Other  

Remarks

ADDITIONAL OPPORTUNITIES:

Apprenticeship in Italian company
Apprenticeship in foreign company ok
Training/educational exchange - Italian environment
Training/educational exchange - foreign environment
Other  

Remarks Borse di perfezionamento linguistico in Grecia. Lo stage è nell'Istituto di cultura ad Atene


EUROPEAN AND/OR NATIONAL FUNDING:

Leonardo da Vinci Programme
Action of Leonardo da Vinci Programme
Socrates Programme
Erasmus Programme
Comenius Programme
Grundtvig Programme
Youth in Action Programme
Equal Initiative
European Social Fund
Local/regional initiatives ok
Private funding ok
Own funding
Other  

Remarks

PROJECT INNOVATIVE ASPECTS:

Planning
Content ok
Technologies
Teaching methods
Language
Users ok
Learning environment ok
Skills developped
Other  

Remarks

LANGUAGE CERTIFICATIONS:

Certificate of participation to the course ok
Europass Language Passport
Other  

Remarks Attestato da parte del Centro Nazionale della lingua greca


EUROPEAN PRIORITIES:

Development of a language-friendly environment (2003)
Awareness-raising activities for language learning (2003)
Adult language learning within adult education and / or continuous vocational training paths (2004)
Awareness-raising activities for local, regional and national actors in the field of adult language learning (2004)
Content and Language Integrated learning (CLIL) (2005)
Initial and in service language teacher training (2006-2007)
Diversification of the languages on offer (2006-2007)
Inter-cultural dialogue (2008-2009)
Languages and business (2008-2009)
Language learning in the community (2010-2011) ok
Language skills as a preparation for work (2010-2011)

Remarks

NATIONAL PRIORITIES:

Improvement of teaching methods and materials addressed to adults (2008-2009)
Attention to adults and employed for competitiveness (2008)
Attention to adults and employed for placement, retention and progression in the labor market (2009)
Language learning for placement of young people in the labor market and transnational mobility (2010-2011) ok
Language learning for retention and progression of adults in the labor market (2010-2011)
Languages as key competences to tackle the economic and employment crisis (2011)

Remarks


PRODUCTS/TEACHING MATERIALS:

Typology
Training path ok
Handbook for teachers/trainers
Handbook for students
Workbook
Glossary
Test
Authentic material
Multimedia package
Other  
Specification field "other"  
Remarks

Supports
Paper ok
CD-Rom
DVD/DIVX
Website
Audiovuisual
Other  
Specification field "other"  
Remarks